zondag 8 januari 2017

Uit de oude doos...

Hallo iedereen,

Ik ben al zolang ik mij kan herinneren bezig met knutselen en maakte vroeger ook al wenskaartjes. Velen werden natuurlijk verstuurd maar ik heb er steeds een paar bijgehouden en het leek mij leuk om mijn allereerste bericht op mijn blog te beginnen met een paar kaartjes uit mijn oude doos.

Dit kaartje maakte ik door met ‘carbonpapier’ (de 'ouderen' onder ons zullen dit zeker herkennen J ) de lijnen van het patroontje over te nemen en met plakkaatverf in te kleuren.

één van mijn allereerste kaartjes
één van mijn allereerste kaartjes!

Hetzelfde voor dit kaartje maar hiervoor had ik eerst een patroon gemaakt uit gewoon papier. Het papier wordt een paar keren dichtgevouwen en dan wordt het figuurtje 1x uitgeknipt zodat er bij het openvouwen van het papier een ketting van het figuurtje ontstaat.
Dat had ik overgetrokken op een kaartje en weerom ingekleurd met plakkaatverf.

Best wel een leuk idee; misschien moet ik hiermee nog eens aan de slag gaan.



kaartje geïnspireerd op de oude kunst van het papierknippen
Kaartje geïnspireerd op de kunst van het papierknippen

Ik weet niet of er toen al veel inkten beschikbaar waren (ik spreek over de jaren 1960-1970) behalve Oost-Indische inkt en dan liep je dagenlang met zwarte vingers rond…
Daarom gebruikte ik plakkaatverf of kleurpotloden om kaartjes te maken of textielverf maar daarover later meer.


Groetjes en nog een fijne (werk)week gewenst,
Iefje
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten